Hulpmiddelen bij verplaatsen

Heeft u een vervoersprobleem in de directe omgeving waarvoor het collectief vervoer geen passende oplossing is, dan zijn er verschillende hulpmiddelen die u kunnen helpen bij uw verplaatsingen.

Wanneer u moeite heeft met lopen kunt u gebruik maken van een rollator of wandelstok. Deze voorzieningen worden niet verstrekt vanuit de Wmo of de Zorgverzekering. Deze kunt u zelf aanschaffen bij onder andere thuiszorgwinkels of via internet.

Wanneer u geen lange afstanden meer kunt lopen, kunt u gebruik maken van een rolstoel. U kunt tijdelijk een rolstoel lenen bij de thuiszorgwinkel of een hulpmiddelenleverancier zoals Joerns, Medipoint, Welzorg, Vitras of Meyra. De eerste zes maanden wordt dit vergoed vanuit de zorgverzekering. Wanneer u langdurig een rolstoel nodig heeft, kunt u een melding doen bij het Sociaal Team Houten. Er wordt dan onderzocht wat de mogelijkheden voor u zijn als u regelmatig een rolstoel nodig heeft. Als u deze maar af en toe gebruikt, kunt u vaak een rolstoel lenen op plaats van bestemming, zoals in het ziekenhuis.

Wanneer u moeite heeft met fietsen kunt u kijken of een elektrische fiets voor u een optie is. Een elektrische fiets maakt het trappen makkelijker. Als fietsen op een standaard fiets niet meer gaat, is het mogelijk om op een driewielfiets te fietsen.

Wanneer het u niet meer lukt om te fietsen is het mogelijk om een scootmobiel te kopen of te huren. Verschillende hulpmiddelenleveranciers en thuiszorgwinkels verkopen scootmobielen. Ook kunt u bij verschillende leveranciers een scootmobiel huren. Zo heeft Welzorg ‘ScootFlex’ waar u tijdelijk een scootmobiel kunt huren.

Wanneer u niet goed weet wat voor u een passende voorziening is, kunt u contact opnemen met een ergotherapeut. Een ergotherapeut kan met u meekijken naar uw probleem en advies geven voor een geschikte voorziening voor u.

Wanneer het u niet lukt om zelf een hulpmiddel voor verplaatsingen te regelen, kunt u contact opnemen met het Sociaal Team Houten. De medewerkers kunnen met u meedenken.

Procedure
Nadat we uw melding hebben ontvangen, wordt er contact met u opgenomen om uw ondersteuningsvraag te bespreken. Dit kan telefonisch of bij u thuis. In het onderzoek worden vragen gesteld over bijvoorbeeld uw gezondheid en het dagelijkse leven.

Vanuit de Wmo wordt eerst gekeken wat u zelf kunt regelen en welke hulpmiddelen u zelf kunt aanschaffen. Er is namelijk een beperkt budget voor de Wmo aanwezig. Het geld in dit budget is gemeenschapsgeld. Wij proberen dit geld beschikbaar te houden voor de mensen die het hardst ondersteuning nodig hebben. Als u zelf ondersteuning kunt regelen of een hulpmiddel kunt aanschaffen, hoeft u geen beroep te doen op de Wmo.

Zodra het Sociaal Team het onderzoek heeft afgerond ontvangt u een plan van aanpak. Hierin staat welke oplossing het meest passend is bij uw ondersteuningsvraag. Wanneer de oplossing een voorziening vanuit de Wmo is, kunt u het plan van aanpak ondertekend retourneren. U ontvangt dan een brief (de beschikking) waarin staat welke voorziening aan u is toegekend.

Als blijkt dat u een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo nodig heeft, betaalt u voor de ondersteuning een eigen bijdrage. Voor meer informatie over de eigen bijdrage en de hoogte kunt u vinden op de website van het CAK.

 

 

Professionals die u kunnen helpen