Wanneer het u niet lukt om zelf vervoer te regelen
Wanneer het u niet lukt om ondersteuning bij sociaal en/of recreatief vervoer in de regio te vinden, kunt u contact opnemen met het Sociaal Team Houten. De medewerkers kunnen met u meedenken.
Procedure
Nadat we uw melding hebben ontvangen, wordt er contact met u opgenomen om uw ondersteuningsvraag te bespreken. Dit kan telefonisch of bij u thuis. In het onderzoek worden vragen gesteld over bijvoorbeeld uw gezondheid en het dagelijkse leven.
Vanuit de Wmo wordt eerst gekeken wat u zelf kunt regelen en welke hulpmiddelen u zelf kunt aanschaffen. Er is namelijk een beperkt budget voor de Wmo aanwezig. Het geld in dit budget is gemeenschapsgeld. Wij proberen dit geld beschikbaar te houden voor de mensen die het hardst ondersteuning nodig hebben. Als u zelf ondersteuning kunt regelen of een hulpmiddel kunt aanschaffen, hoeft u geen beroep te doen op de Wmo.
Vervoer vanuit de Wmo is alleen mogelijk voor sociale en recreatieve vervoersbehoefte. Voor dagbesteding geldt dat er andere regelingen zijn. Tevens moet er sprake zijn van een regelmatige vervoersbehoefte. Een voorziening vanuit de Wmo is niet bedoeld voor af en toe gebruik of om voor de zekerheid in huis te hebben.
Zodra het Sociaal Team het onderzoek heeft afgerond ontvangt u een plan van aanpak. Hierin staat welke oplossing het meest passend is bij uw ondersteuningsvraag. Wanneer de oplossing een voorziening vanuit de Wmo is, kunt u het plan van aanpak ondertekend retourneren. U ontvangt dan een brief (de beschikking) waarin staat welke voorziening aan u is toegekend.
Als blijkt dat u een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo nodig heeft, betaalt u voor de ondersteuning een eigen bijdrage. Voor meer informatie over de eigen bijdrage en de hoogte kunt u vinden op de website van het CAK.